tirsdag 19. februar 2008

Ting 3 RSS og atom

Er nå tilbake fra en helt annen verden og klar for hverdagen. Og de dagligdagse problemer og utfordringer her hjemme. En av dem er dette kurset og jeg henger litt etter. Jeg har prøvd meg fram og valgte Google reader for å velge feeds. Jeg har lagt inn abonnementer på nyheter fra de bloggene som er satt opp. Og det var ganske så enkelt å få det til. Nå blir jeg oppdatert på nyheter fra bibliotekverdenen.

Verre er det med nyheter fra avisene. Det blir rett og slett for mye som kommer inn av uvesentligheter. La først inn ab. på dagbladet, men det bare minner meg om hvorfor jeg ikke lenger gidder å kjøpe avisa. Nyheter som "Celina slo seg i skibakken" og så videre interesserer meg ikke lenger. Jeg kutter ut Dagbladet og går heller for feeds fra Dagsavisen, Aftenposten eller Klassekampen. Så får vi se om dette også blir for mye. Skjønner godt at en må begrense abbonementene. Ellers blir det for mye å gå igjennom. Aftenposetns nyheter var grei og legge inn. På Dagsavisen kunne jeg velge mellom feeds fra forskjellige områder. jeg valgte litteratur og musikk, noen av mine interesseområder. Genialt. Generelle nyheter får jeg andre steder. Men hvor er nyhetene fra Klassekampen? Jeg fant dem ikke. Er jeg litt treigt? Hvis ikke må venstresida skjerpe seg!

En annen nyttig ting blir å legge ut rss fra bibliotekets katalogdata og gjøre dette litt mer tilgjengelig på bibliotekets hjemmesider. Det skal jeg prøve ut etterhvert. Nå håper jeg at jeg har lært hvordan jeg gjør dette.

Men hvor er linken mellom eposten (gmail) og google leseren? Finnes det en link f.eks. fra e-postsida der jeg kan klikke direkte inn i rss-leseren? Jeg fant ikke det i første omgang. Men så fant jeg det under Min konto: både bloggen min, nyhetssider og mail. Flott.

Jeg synes at jeg veit mer om RSS nå, etter å ha utforska litt. Dette er nyttig.

Ingen kommentarer: