onsdag 27. februar 2008

Ting 7 Wiki er et interessant verktøy

Har prøvd å skrive litt i wikier. Jeg er jo sjølsagt godt kjent med Wikipedia, men har ikke publisert noe der tidligere. Det er klart at wikier kan være et veldig nyttig verktøy i jobbsammenheng. En enkel måte å dele kunnskap på. Særlig kan en tenke seg at bibliotekene gjennom en slags nasjonal dugnad bygger opp sine lokale wikier i et nettverk. Men det er jo ikke alltid like lett å få tid til å skrive. På Eiker Arkiv prøver en å bygge opp et lokalt historisk nettleksikon, og det er jo den samme tankegangen. Les mer på http://www.eiker.org/Leksikon.htm

Jeg har skrevet en bokanmeldelse av en bok jeg nylig har lest. Men jeg tror det ble lagt ut på feil sted i kommentarfeltet. Der hadde jo mange andre også lagt ut anmeldelser. Jeg har også oppretta en egen side der jeg skriver om aktuelle lokale forfattere som nå skriver i kommunen. Også aktuelt fordi jeg nå har jobba med å invitere flere av dem til lokal litteraturkveld på biblioteket i juni. Det er ikke lenger bare Wildenvey på Nedre Eiker. Men han ruver jo fortsatt, det er klart. Faktisk mener jeg at vi nå kan snakke om en liten "eikerbølge" i norsk litteratur. Det er jo også mange kjente og etablerte forfattere som etterhvert skriver i Øvre Eiker. Og tar vi med Drammen, andre nabokommuner og Modum kan vi nok si at Drammensregionen/Nedre Buskerud nå utgjør et betydelig tyngdepunkt i norsk litteratur.

Min artikkel om forfattere fra Nedre Eiker finnes på: http://23tingomtonull.pbwiki.com/Forfattere+fra+Nedre+Eiker

Ingen kommentarer: